patron serwisu
4 years guarantee

Jak kowal wizjoner zbudował światową korporację. Historia amerykańskiej legendy

100 lat temu amerykańska firma John Deere rozpoczęła sprzedaż traktorów. Dziś na całym świecie znany jest ich charakterystyczny design, ale przede wszystkim osiągi.

Początki legendarnej marki sięgają 1837 roku, kiedy to amerykański kowal i przemysłowiec John Deere wynalazł samooczyszczający się pług. To rozwiązanie pozwoliło osadnikom na uprawę gleby i wykorzystanie urodzajnych pól uprawnych.
Kilkadziesiąt lat później – 14 marca 1918 roku – marka John Deere wykupuje Waterloo Gasoline Engine Company – pierwszego na świecie producenta ciągników spalinowych "Waterloo Boy".
Transakcja okazuje się sukcesem. W pierwszym roku sprzedano 5 634 ciągników tego modelu.

Przełomowa literka D
Istotną datą dla historii marki jest 1923 rok. To właśnie wtedy na rynek wprowadzony zostaje model ciągnika John Deere. Nowy traktor, oznaczony literą "D", daje podwaliny pod sukces firmy w zakresie produkcji ciągników na skalę przemysłową. Co wyróżniało tę maszynę?
Dwucylindrowy silnik oraz 2-biegowa skrzynia przekładniowa zostały przeniesione z ciągnika "Waterloo Boy", natomiast cała konstrukcja, wraz z innymi rozwiązaniami, została zaprojektowana od podstaw.
W modelu "D" odstąpiono od archaicznej ramy nośnej ze stalowych belek i zastąpiono ją nadwoziem złożonym z silnika, skrzyni biegów oraz mostu, które tworzyły jedną całość. Brakowało jednak cały czas odpowiedniego designu, aby obok dobrych osiągów ciągniki cieszyły też oko.
Dopiero w 1938 roku niezwykle ceniony projektant przemysłowy Henry Dreyfuss, we współpracy z inżynierami firmy John Deere, nadaje zupełnie nowy kształt produkowanym ciągnikom.
Zarówno opływowa maska, jak i błotniki zostały zaprojektowane w taki sposób, aby ich wygląd pozostał nowoczesny na wiele lat. To właśnie model "D", który był produkowany do 1953 roku, przetarł szlak niezawodnym i solidnym ciągnikom John Deere i dał początek marce kultowej dla wielu rolników na świecie.
Po II wojnie światowej fabryki John Deere Dubuque Works produkują nowy ciągnik: Model "M". Dwa lata później ten model jest produkowany jako ciągnik gąsienicowy z oznaczeniem "MC".
Po zamontowaniu przedniego lemiesza staje się spycharką i prekursorem działów maszyn budowlanych John Deere, oferujących sprzęt dla branży budowlanej i leśnej, w której obecny jest do dnia dzisiejszego.

*Model R – szybszy, większy, silniejszy *
Ciągnik John Deere Model R z silnikiem wysokoprężnym był kolejnym bardzo istotnym etapem ewolucji maszyn John Deere. Prace nad nim trwały aż 10 lat, a premiera nastąpiła w 1949 roku.
Przez cały okres produkcji model R był znany ze swojej mocy i osiągów na dużych farmach. Innowacyjny projekt ciągnika oprócz silnika wysokoprężnego zawierał również dwucylindrowy silnik benzynowy. Podwójne silniki rozwiązywały dwie znaczące trudności, które często występują w silnikach diesla: operatorzy mogli uruchomić silnik za pomocą dźwigni, zamiast ręcznie obracać koło zamachowe, i mieli zdolność do szybkiego nagrzewania silnika w niskich temperaturach. Model R wyznaczał ważny punkt zwrotny w sposobie, w jaki firma John Deere pracowała nad następnymi maszynami.

Amerykanie podbijają Europę
W 1956 roku John Deere przejmuje firmę Lanz Company w Mannheim. Ostatni model produkowany pod marką Bulldog to D4016. Dwa lata później, w 1958, ciągnik ten jest już produkowany pod marką John Deere w kolorach zielono-żółtych. Moc tego modelu to 40 KM generowane przez 1-cylindrowy silnik.
Ciągnik o masie 2650 kg wyposażony był w przekładnię z sześcioma przełożeniami do jazdy w przód i jednym biegiem do tyłu. Prędkość maksymalna to 18 km/h. W tym samym roku marka rozpoczyna produkcję modelu 520, dedykowanego przede wszystkim do prac międzyrzędowych.
Został on wyposażony w silnik 2-cylindrowy o mocy 36 KM. Silnik ten charakteryzował się dużą ekonomicznością i niskim zużyciem paliwa.
W 1958 roku na rynek trafia model 720, czyli największy z dotychczas produkowanych ciągników do upraw rzędowych. Model ten był ostatnią generacją ciągników John Deere z wysokoprężnym silnikiem 2-cylindrowym.
Trzy lata później, w 1961 roku, następuje istotny moment w dziejach firmy, która przekształca się w ogólnoświatowy koncern produkcyjny.
Właśnie wtedy zapada decyzja o wybudowaniu w Meksyku zakładu montażowego małych ciągników. W ciągu następnych kilku lat marka John Deere trafia do takich krajów jak Francja, Argentyna czy Republika Południowej Afryki.

Ciągnik 8010 – największy ciągnik jaki kiedykolwiek zbudowano
Jesienią 1959 roku, John Deere wprowadził do produkcji ciągnik 8010 Goliath. Porównania do biblijnego wojownika Goliata nie są przypadkowe, ponieważ był to ogromny model z sześciocylindrowym silnikiem diesla o mocy 150 KM. Aby wyobrazić sobie, jaką dysponował mocą, wystarczy wspomnieć, że mógł on ciągnąć pług 8-odkładnicowy z prędkością siedmiu mil na godzinę. O silniku 6-cylindrowym warto wspomnieć, że posiadał trzykrotnie większą liczbę cylindrów niż każdy poprzedni ciągnik John Deere i ponad dwa razy więcej koni mechanicznych.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Intensywny rozwój rolnictwa sprawił, że w 1963 amerykańska marka skonstruowała nowy model 4020, wyposażony w pierwszą innowacyjną przekładnię typu PowerShift oraz pierwszą konstrukcję ramy przeciwkapotażowej "Roll-Gard", chroniącej operatora przed przygnieceniem przez ciągnik.
W 1966 roku John Deere patentuje konstrukcję Roll-Gard pod nazwa ROPS (Roll Over Protection System), jednak widząc, jaki wpływ ma to rozwiązanie na kluczowe podniesienie bezpieczeństwa pracy rolników, marka zrzekła się praw patentowych do tej funkcji, nie pobierając za to żadnych opłat i jednocześnie udostępniając tę konstrukcję innym producentom ciągników.

Pierwszy traktorek do pielęgnacji trawników
W 1963 roku główna siedziba John Deere zostaje przeniesiona do nowego biurowca w Moline w stanie Illinois.
Park otaczający nową siedzibę wymagał wydajnej kosiarki, co zainspirowało ówczesnego CEO Williama Hewitta do podjęcia decyzji o opracowaniu, przetestowaniu i rozpoczęciu produkcji pierwszej kosiarki samojezdnej model 110, która zapoczątkowała produkcję maszyn do pielęgnacji zieleni, podzieloną na trzy grupy: maszyny rezydencjonalne, urządzenie do pielęgnacji stadionów i pól golfowych oraz maszyny komunalne.
Szczególną datą jest rok 1965, ponieważ właśnie wtedy zostaje otwarta nowa fabryka John Deere w Sarane (Francja). Rozpoczyna ona produkcję nowoczesnych silników Diesla do najnowszych serii ciągników: 310, 510, 710. Obecnie John Deere jest jedną z niewielu marek, która produkuje własne silniki do większości swoich maszyn.

Seria "Generation II" z innowacyjna kabiną
Początek lat 70-tych to wielki boom na produkty firmy John Deere. Wprowadzone zostały m.in. cztery nowe modele ciągników serii "Generation II", w tym model 4630 napędzany silnikiem 6 cylindrowym o mocy 169 KM – jego ciężar wynosił 7,4 tony. Nowa generacja ciągników zwiększyła bezpieczeństwo i komfort operatora dzięki zastosowaniu kabin "Sound Gard".
Innowacyjna kabina została odizolowana od ciągnika przez duże gumowe tuleje, które tłumiły drgania, a wnętrze zostało wygłuszone i odizolowane, aby zmniejszyć hałas wewnątrz i chronić operatora przed ekstremalnymi temperaturami panującymi na zewnątrz. Kabina posiadała również zaokrągloną przednią szybę ze zintegrowanymi drzwiami, aby zapewnić jak najlepszą widoczność.

Do wyposażenia kabiny należały takie elementy jak: ogrzewanie, klimatyzacja, wycieraczki przedniej szyby, głośniki do opcjonalnego radia, które wreszcie można było zamontować i słyszeć w kabinie.

Kryzys na rynku w latach 80-tych
Przez większą część tej dekady warunki prowadzenia działalności są znacząco utrudnione. Mimo to John Deere wprowadza na rynek nowe modele ciągników. W 1984 roku do produkcji trafia model 3640 z silnikiem o mocy 112 KM i nową przekładnią PowerSyncron 16/8. Dwa lata później, w roku 1986, fabryka w niemieckim Mannheim, rozpoczyna produkcję ciągników 2850.
Charakteryzowały się one wydajnymi silnikami o szerokim stałym zakresie mocy oraz większych udźwigach i przekładni o prędkości 40 km/h.

Koniec lat 80-tych to powolne wychodzenie z recesji. W 1988 r. sprzedaż firmy wzrasta o 30 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. W 1989 roku wyprodukowany zostaje model 4955 o mocy 228 KM i masie 8,7 ton.
Celem jego produkcji było zaspokojenie potrzeb rolników z Ameryki Północnej oraz Europy Wschodniej. Ten model doskonale nadawał się do pracy na gospodarstwach o dużych powierzchniach, w wyjątkowo trudnych warunkach.

Nowe technologie wkraczają do rolnictwa
W 1992 roku na rynku debiutują zupełnie nowe ciągniki serii 6000, które zostały zaprojektowane niemal całkowicie od zera. Wyposażono je w pełną ramę, która zapewniała większą "sztywność" maszyny przy mniejszym ciężarze. Sprawdzona konstrukcja ramowa jest stosowana do dnia dzisiejszego w większości ciągników John Deere.

Dwa lata później, w 1994 roku, rolnicy poznają serię 8000, która posiadała przełomowe technologie i wyznaczała nowe standardy w zakresie sterowania, widoczności, zwrotności oraz mocy.
Ciągniki zostały wyposażone w opatentowaną konstrukcję, w której przesunięto silnik około 110 cm do przodu, gwarantując wiodący w branży, bardzo mały promień skrętu. Wprowadzono nową, 16-stopniową przekładnię PowerShift oraz innowacyjną kabinę, która posiadała o 62 proc. więcej przestrzeni niż poprzednia.
W roku 1997 swoją premierę ma przełomowy model 7810 wyposażony w silnik PowerTech o pojemności 6,8 l z elektronicznie sterowanym wtryskiem w celu zapewnienia ograniczonej emisji spalin przewidzianej przepisami w USA oraz krajach Unii Europejskiej.

*Rolnictwo precyzyjne *
Początek nowego tysiąclecia to wprowadzenie na rynek serii ciągników gąsienicowych 9000T. W 2002 roku z kolei debiutują nowe seria 6020, 7020 oraz 8020 z systemem Active Seat, czyli bardzo komfortowym fotelem operatora, amortyzującym wychylenia w trzech osiach.
W 2008 r. debiutuje system satelitarny iTEC Pro, który umożliwia automatyczne prowadzenie ciągnika i jednoczesne automatyczne sterowanie jego funkcjami, bez użycia rąk, co daje znaczne oszczędności nawozów, materiału siewnego i paliwa.

Bezpieczniej, oszczędniej, nowocześniej…
Kiedy w 2012 roku fabryka John Deere w Mannheim "wypuszcza" serię 6R, model 6150R staje się bestsellerem. Celem producentów i inżynierów przy tym modelu było połączenie mocy i możliwości manewrowania oraz wyniesienie ich na niespotykany dotychczas poziom komfortu. Charakteryzuje się on wysoką wydajnością i wszechstronnością. Wyposażony został w silniki Power Tech PVX o mocy plasującej się w zakresie od 85 kW (115 KM) do 125 kW (170 KM) oraz wygodne w obsłudze przekładnie biegów, w tym między innymi przekładnię dwusprzęgłową Direct Drive.

W 2014 roku John Deere prezentuje system RDA, który umożliwia wgląd do wyświetlacza maszyny z poziomu komputera umieszczonego w biurze. Daje to zupełnie nowe możliwości zdalnej optymalizacji ciągnika przez pracowników serwisu. Kolejny krok technologiczny zostaje wykonany w 2016 roku, kiedy dzięki systemowi WDT możliwy staje się bezprzewodowy transfer danych z maszyny na platformę MyJohnDeere.com. Za zgodą klienta dealerzy John Deere mogą, wykorzystując powyższe systemy, zdalnie łączyć się z maszynami w celu aktualizacji oprogramowania, dostępu do kodów diagnostycznych i rozwiązywania problemów.

Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.